2017

31/12-17

Her kommer en liten oppsummering av siste året.

Vi har vært mye på hytten også i år og har hatt fine mange fine dager og turer der oppe. Vi har kost oss med hundene både på turer, trening og jakt og de har gitt oss mange fine opplevelser.

Julen ble feiret på hytten med hele familien, ble fine dager med god mat og koselig når alle er samlet.

Har og blitt en del turer med båten der hundene alltid er med og trives. Har ikke vært langtur i år, men noen turer har det jo blitt tiltross for det dårlige sommerværet.

I høst var vi på skogsfugljakt i Sverige igjen og fikk fine jaktdager og var godt fornøyd med hundene. I år hadde vi også med Rikke (ES-kull 2012) og hun både jaktet godt og fant seg fint til rette i flokken. Ellers har det vært  jakt og trening i nærområdene.

Vi får masse gode tilbakemeldinger fra flere av valpekjøperne og de er veldig fornøyd med hundene både i hverdagen og på jakten. Vi har vært heldig og fått truffet flere av dem, både hjemme i hverdagen og i terrenget / på treningsturer.

Ellers mye kjekt gjennom året med hundene både i hverdagen og på jakt, trening og utstillinger.

Snuppa er frisk og fin i sitt tiende år, jakter alltid godt og vi er som alltid meget fornøyd med henne om det er er jakt på rype, storfugl, orrfugl eller rugde – fungerer godt i alle typer terreng og føre, og kjekt å jakte med gode erfarne hunder.

Hipse er nå blitt to år, utrolig herlig og enkel hund. Har vært på noen utstillinger som har resultert i mange fine kritikker og to små Cert. Ble og stilt i Sverige, men der ble det blå sløyfe.  Så har vi trent en del spor og ellers vanlig hverdagsdressur. I sommer var jeg  på koselig besøk i Sverige hos oppdretter av far til Hipse.

Nye valpen vår Ugleåsens Frøken Dings har allerede funnet seg fint til rette i flokken her og vi gleder oss nå til å jobbe med henne og selvsagt spent på hvordan hun vil utvikle seg. Så langt er hun en trygg og glad valp, tilpasser seg lett og virker lett mottakelig for oppdragelse og valpedressuren.

Tidi blir nå snart fire år og ble stilt på lavlandsprøve i høst, men ikke premie. Ble og stilt på utstilling  og er nå fullcertet. Ble stilt på utstilling i Sverige og fikk fin kritikk.  Hadde henne med på lavlandstrening der hun hadde mange fine fuglearbeid. Og i fjellet har hun og fungert fint.

Luddi er nå snart halvannet år og har vokst seg til en pen og trivelig Golden. Har vært stilt på både valpeskuer og utstilling med fine kritikker Og så ble hun i høst rtg både HD-FRI og AD-FRI.

Les mer om resultatene på alle hundene under JAKTPRØVER og UTSTILLINGER fra 2017.

GS-kullet 2002: Leo måtte ta siste farvel i høst, han var da nesten 15 år og fikk mail fra eier med fine ord om Leo og årene de fikk sammen. Litt rart – en epoke er liksom over nå når ingen fra dette kullet lever lengre, og det bare to dager før siste kullet fra Ugleåsen ble født.

GS-kullet 2005: er nå blitt 12 år og de to som fremdeles lever er i fin form. Saco ble såpass preget av alderen at han måtte få slippe i høst, men eierne har vært godt fornøyd med han.

ES-kullet 2012: blir nå snart seks år og alle tilbakemeldingene er at eierne er godt fornøyd og at de fungerer godt både i hverdagen og på jakten.

GS-kullet 2013: er nå blitt 4 år og eierne gir bare positive tilbakemeldinger. Kjekt når vi får tilbakemeldinger fra eierne at de har gode jaktopplevelser med hundene. Samba ble stilt på to utstillinger – ene dagen med VG og ene dagen fikk hun  Exellent, Cert og ble BIR. Knerten  døde dessverre i vår – fremmedlegeme som resulterte i hull på tarmen og infeksjon, så det var dessverre ikke noe som kunne gjøres. Men eierne har heldigvis nå fått seg ny valp, en trivelig IS hanhund.

I oktober ble det født et nytt kull som ble registret kennelnavnet vårt. I samarbeid med Erik og Wenche hadde Samba kull med Klettkovens Storm – syv valper ble født. De har selv beholdt Cera og vi har beholdt Frøken Dings – se mer under GS-KULL 2017.

Takker alle for året som nå er omme og ønsker alle et godt nytt hundeår :-)

Okoberjakt med Snuppa

6/11-17

Fikk flere fine turer på hytten før valpene til Samba ble født – se mer om valpene under GS-KULL-2017 -  VALPETIDEN.

Jeg har vært for det meste med valpene siden de ble født, mens Ove har vært mye på hytten og fått fine jaktturer med Snuppa. Midt i oktober kom det 25 cm snø ved hytten så vi måtte bruke snøfreseren tidlig i år. Har jo smeltet noe og så frøset til skare / is igjen, så skiføret må vi nok vente litt på.

Nå blir det jo ikke så mye jakt frem til valpene er levert, men turer med hundene blir det jo hver dag.

Hipse måtte tidligere en tur til dyrlegen da hun fikk skikkelig mageproblem – hun som aldri er syk. Har nok spist i seg et eller annet, men ble raskt frisk og fin igjjen.

Snuppa har hatt en betennelse på øyet etter rusk som lå innpå det ene under en jakttur, men det er blitt helt bra.

Så da ble begge «friskemeldt» og nå i helgen fikk begge to begge her. Samba var veldig glad for å treffe de igjen. Venter nok litt til før vi tar de helt inn til valpene selv om Samba bare er glad for å ha de her.

Så var jo det veldig gledelig at Luddi er rtg både HD-FRI og AD-FRI.

Leo - GS-kull 2002
10/10-17
Ble en tung dag for eier av Leo (GS-kull 2002) da han måtte la han få slippe.
Leo har hatt et langt og godt jakt- og familieliv og ville blitt femten år om en måned.
Savnet er stort, men mange gode minner.
Snø i toppene i sept-17

2/10-17

Har vært med Tidi på lavlandstrening med NISK-HD i Vestfold. Ble veldig bra trening og en trivelig helg. Tidi var vi godt fornøyd med, spesielt første dagen da hun gikk godt og hadde tre fine fuglearbeid, så da avsluttet vi tidlig. Søndagen var bra første delen, men så dabbet det litt og ble litt småfugljakt på slutten av dagen, men alt i alt veldig fornøyd. Fredag stilte vi på lavlandsprøve – se mer under JAKTPRØVER fra 2017. I helgen har jeg vært instruktør i Ljørdalen på damesamlingen som NGK arrangerte. Ble en trivelig helg med mange flinke damer som førte flinke hunder. Dessverre ble det en del skodde og regn og vi fant ikke fugl, men en trivelig samling. Tidi var med og gikk veldig bra. Har hatt noen jaktturer med Tidi og Snuppa. Ble noen av turene ikke så enkelt med regn og skodde, men Ove har og fått noen fine turer med Snuppa og fugl med i sekken. Hipse er nå snart ferdig med løpetiden så hun kan få flere turer uten å gå i bånd.  Nå har første snøfallet vært i fjelltoppene ved hytten, og bare de siste dagene har alt lauvet på bladene falt av. Samba er i fin form, spiser godt, har lagt seg godt ut og vi har kjent liv. Nå venter vi spent på hvor mange valper og hvilke kjønn som vil bli født, for vi har hatt mange henvendelser, men vi må jo bare vente og se før vi kan love noen valp.

Rikke og Snuppa -aug.-17

7/9-17

Da er vi allerede kommet i september og snart jaktstart her hjemme. Vi har allerede vært i Sverige på en ukes skogsfugljakt. Erik og Wenche med Samba, Ketil med IS Atos og vi med Snuppa og Rikke (ES-kull 2012) og selvsagt var Hipse med. Hadde en fin uke, bra med fugl og hunder som vi var veldig fornøyd med. Ble og koselig tur med gode venner, så neste års tur er allerede planlagt. Fikk flere kvelder se fantastisk nordlys, også over Dovre da vi kjørte hjem. Takk til Siri som lot oss få ha med Rikke som jaktet godt på skogen med god kontakt, fant fugl, fast i stand og rimelig rolig i fugl. Så her har Siri gjort en god jobb. Snuppa gikk som alltid godt , herlig å jakte med så gamle erfarne hunder på skogen. Noe heit innimellom i dressuren, men det er jo min skyld. Hipse fikk være med små turer og hun vet absolutt hva både rype og skogsfugl er, går i terrenget som en støtende hund og vi ser når hun har fugl i nesen. Atos går som alltid godt, finner fugl og gjør jobben sin. Samba jaktet og godt, fant fugl og som alltid komplett i dressuren. Men hun fikk litt kortere turer siden hun er paret, mosjon må de få, men trenger jo ikke overdrive. Nå blir det spennende i oktober når valpene ventes. Har hatt mange henvendelser og allerede ti på listen over interesserte, men skulle gjerne hatt flere som ønsker hanhund. Litt rart dette at alle ønsker tispe, hanhunder er jo vanligvis grei å ha med å gjøre og etter min mening ofte enklere og mer real. Til helgen blir det utstilling igjen med Hipse og Luddi som skal stilles i Stavanger. Og så blir det Tidi som skal være med på jakt, trenes litt på lavaland med NISK-Hordaland og stilles på lavlandsprøve. Siste helgen i september skal jeg være instruktør på jentesamlingen som NGK skal arrangere i Ljørdalen, blir kjekt å treffe mange kjente av de andre instruktørene og bli kjent med nye deltakere og deres hunder. Katrine og Thomas er nå reist til Thailand på ferie og nyter sol og varme, har ikke vært for mye av det nordpå heller i år. Kjartan og Siv har kjøpt seg et koselig gammelt hus som de flytter inn i nå. Denne uken fikk vi en fin tur med båten, måtte nytte finværet. Til helgen skal Ove seile enmanns-regatta så håper været og vinden blir bra. Ketil har nå fått sin nye IS-valp som heter Tjommi, blir kjekt å få følge han fremover. Fikk nylig fint bilde av Bubo (ES-kull 2012) og de er nå reist på jakt i Sverige. Har hatt fine dager på hytten og fikk gått fine turer, spes. en flott tur på deler av Kongeveien.

Hare ved hytten - aug.-17

11/8-17

Har hatt mange fine dager på hytten og fine turer. Ove fikk fisket og ble noen fine fjellørreter. Snuppa og Hipse begge fikk bære kløv på turene. Hver morgen og kveld har vi en hare som kommer utfor hytten, tydelig at den liker bladene på hvitkløveren. Og en flott haukugle har vært ved hytten flere ganger – bla sitter den lenge på værhanen og portstolpene. Har ikke blitt mer turer med båten da det har vært mye dårlig vær hjemme, men fikk skiftet til ny foldepropell, og med det økte farten både med motor og seil. Så ble det Sverigetur med Kristi og Dorthe og hennes to Jack Russel. Både Tidi, Hipse, Luddi og de to hundene til Dorthe ble stilt på utstilling – se mer under UTSTILLINGER fra 2017. Traff flere kjente fra Hordaland i Sverige som og hadde tatt turen til utstillingene. Blant annet var Irene og Monica der med sine Spanske Vannhunder. Ble en fin ferietur med gode venner. Fikk og besøkt oppdretter til far til Hipse, koselig å treffe dem og  hundene og flott landsted de har ved sjøen.  Nå er Samba (GS-kull -13) blitt paret med Klettkovens Storm - blir spennende tid fremover nå og vi håper på valper mot midten av oktober.

Fjelltur - juli-17

13/7-17

Har hatt fine turer med båten igjen, været var bra og fin vind så vi seilte det aller meste av tiden. Fikk ene kvelden en flott opplevelse da vi lå ankret i enn stille vik. Like i nærheten av båten var der en sel som svømte og hoppet – flott syn. Så er det jo kjekt å se alle svaneparene med mange unger og ellers ender og annet fugleliv. Ene kvelden var det en fantastisk solnedgang. Så har vi hatt noen fine dager på hytten, litt jobbing og turer om hverandre. Mye sau ved hytten nå, men ikke så mye kyr som det pleier å være her, men hundene bryr seg heldigvis ikke om sauene.  Har vært fint vær, men veldig tørt så hadde nok trengt litt nedbør nå da til og med flere av myrene er tørre. Ove har fisket litt og vi har kost oss på turer med hundene og de har fått bære kløv på turene.  Nå er vi i gang med ormekur da det blir sverigetur i august – best å passe på at reglene blir fulgt. Skal tur med Kristi,  da skal vi stille både Tidi, Luddi og Hipse på utsilling. Og så gleder vi oss til å få hilse på oppdretter av far til Hipse.

Snuppa og Hipse på tur og bading - juni -17

23/6-17

Har hatt en fin tur til Tromsø på besøk hos Katrine, kjekt å få besøke de og fint vær hadde vi meste tiden.  Tok fly og hadde med Hipse inne i flyet. Hun er jo alltid så rolig så det gikk helt fint, la seg til å sove i væsken. Kjekt å reise med hund når både flypersonell og flere passasjerer kommenterer om en så grei og rolig hund. Hipse ble stilt på utstilling – se mer under UTSTILLINGER fra 2017. Nå har vi vært tur med båten, fikk seilt en del, men været er jo ikke akkurat sommer med alt regnværet. Fikk tatt noen bilder av båten med seilene oppe - satt i jollen og tok bildene. Nå håper vi (som de fleste andre) på litt bedre vær, og da blir det ut på tur igjen. Vi er nå ferdig med aversjonsdressuren før ferien, fikk sjekket Hipse og kjekt å se at hun ikke viser interesse for sau. Fikk tlf sist uke fra eierne av Sico (GS-kull 2005) at de hadde måtte la han slippe. Han var 12 år i vinter, vært sprek til det siste, men siste uke var han ikke bra og dårlig matlyst, er ikke så mye å gjøre når alderen tar sitt og hunden tydelig viser at tiden er inne. Men  mange gode minner har de. Nå håper vi på å få tatt apportbeviset på Tidi snart, og  så får vi bare trene videre og satse på at hun er klar for jakt og prøve til høsten.

Erik og Wenche fikk være med i båten - mai-17

4/6-17

Sist helg hadde vi besøk av Erik, Wenche og Samba. Ble en trivelig helg med både tur, seiling og på hundeutstilling. Wence fikk være med en liten tur med båten, lite vind, men vi fikk nå opp seilene og hun fikk prøvd seg ved roret. Ove og Erik fikk en fin seiltur utover fjorden, de fikk bra vær og seilt mye. Lørdagen og søndagen ble Samba stilt på utstilling, og Scott (GS-kull 2013) ble og stilt begge dagene. – se mer under UTSTILLING fra 2017. Har fått sjekket Hipse på sau og hun er heldigvis ikke interessert – husker nok fra i fjor at det ikke er greie dyr. Er nå endelig på hytten igjen og bare siste uken er det kommet masse blader på bjørken og vieren. Hvitveisen blomstrer og det er et yrende liv av småfuglene. Fint å sitte ute og høre på orrfuglen og rypene og se  rugden som trekker over hytten. Steller litt med gresstaket på hytten, fått gjødslet og det begynner å bli grønt og fint nå. Nå planlegger vi kull på Samba til høsten – forventer løpetid i august. Har gjort avtale med hanhundeier, så nå håper vi at det blir ny valp i huset til høsten. Skal etter hvert lage egen side her om VALPEPLANER  der det kommer mer info.

Gode venner i baksetet - mai-17

15/5-17

Siste tiden har vi vært mye hjemme og fått gjort en del arbeid i hagen. Nytt gjerde er satt opp og fått gravd en del, fylt stein og lagd nytt bed. Har og fått hatt båten på land så nå er den helt seilklar for sesongen. Tidi og Hipse ble stilt på NKK i Bergen med flotte resultater og Hipse ble stilt på NKK i Ålesund – mer info under UTSTILLINGER fra 2017. Samba (GS-kull 2013) ble stilt på jaktprøver både på Geilo og Grotli i april, men dessverre ikke premier – mer info under JAKTPRØVER fra 2017. Så skjedde det triste at eierne mistet Knerten nå i mai. Nå er det snart tid for aversjonsdressurkursene og allerede er kursene fulle så blir nok noen ekstra kurskvelder.  Nå får vi snart besøk av Samba og eierne – da skal vi både få seile litt og stille på utstilling. Fin tid nå på våren med all blomstring og lengre lyst for hver kveld og all fuglesange – og ikke minst fint å følge rugdetrekket om kveldene.

Årets første seiltur - april-17

13/4 - 17

Har hatt fine uker på hytten siste tiden og fikk trent mye med hundene før båndtvangen. Fint i fjellet når våren er i anmarsj, solen varmer så snøen begynner å smelte,  småfuglene våkner til liv og herlig å høre orrhanene og steggene som er våryre. Snuppa gikk som vanlig godt og alltid kjekt å ha med en hund i terrenget som både jakter godt, holder kontakt og finner fugl så det blir fine situasjoner. Tidi har  vært med og hun bedrer søket for hver gang vi er ute, avsluttet med fine fuglearbeid. Samba var med meg en uke og vi fikk fine treningsdager der hun søker bra, finner fugl og alltid helt rolig når fugl letter. Stilte Samba en dag på Filefjell , og Erik stilte henne to dager på Geilo – se mer under JAKTPRØVER fra 2017. Hipse fikk sine turer og fant både rype og hare så hun koste seg, men nå tror jeg vi må bruke båndtvangstiden med henne til å trene avstandssitt med forstyrrelser. Jeg var instruktør på treningssamling med NGK v/ DK i Asker, Bærum og Buskerud i midten av mars. Mange hyggelige eiere og fikk se hundene deres i terrenget. Ble tungt føre og lett fugl, men en bra samling ble det.  Hjemme er våren i full anmarsj, fint på skogen nå med alle vårblomstene, gåsungene på seljen og villkaprifolen som allerede står med grønne blad. Nå er båten stor sett gjort vårklar, vi venter bare på plass på slippen så den kan bli reingjort, bunnsmurt og zinkanoder skal skiftes. Har hatt årets første tur med båten, fikk sjekket at alt fungerte og ble litt vind så vi fikk seilt. Fint på sjøen om våren med det spesielle lyset og snøen på fjelltoppene her inne i fjorden. Nå i påskeuken var ES-avkommene etter Småtøsen og Nicky fem år, utrolig hvor fort tiden går, og kjekt at vi har fått hyggelige tilbakemeldinger fra eierne . Helgen etter påske skal både Hipse og Tidi stilles på NKK-utstillingen i Bg. og Samba skal stilles på jaktprøve siste helgen i april.

Snuppa og Tidi på treningstur - mars-17

15/3-17

Har vært på utstilling igjen og ble bra premiering på både Hipse og Luddi – se mer under UTSTILLING 2017. Nå er våren i full anmarsj her hjemme, fint å se når blomstene våkner til liv. Krokuser og snøklokkene blomstrer i hagen, og både kusymrene og blåveisen er begynt å komme frem. Kontrastene med full vinter ved hytten forundrer alltid hver vår. Har hatt fine dager i fjellet og fått trent med både Snuppa, Tidi og Samba (GS-kull 2013) - fornøyd med alle tre hundene. Endelig kom det nok snø så vi kunne gå på ski, men ble tungt føre for både oss og hundene. Hipse har fått være med på skiturer, men det blir mest i oppkjørte løyper da dyp løsnnø blir for tungt for de korte beina. Var tidligere i uken og hilste på to valpekull med Spanske Vannhunder, herlige valper som nå er fem / seks uker. Til helgen skal jeg være instruktør på treningssamling med NGK, blir kjekt å treffe gamle kjente som kommer med som instruktører, og så får jeg jo treffe mange nybegynnere og deres hunder, så det blir kjekt. Samba er ferdig med løpetiden og jeg skal stille henne to dager på Filefjellsprøven da eierne blir vekkreist. Helgen etter håper de på plass på Geiloprøven og skal da stille henne selv. Nå får vi bare håpe været bedrer seg igjen i fjellet så vi får noen fine dager på ski og med hundene.

Fin tur på skogen hjemme - febr.-17

15/2-17

Har hatt fine turer hjemme på skogen med hundene i det fine kalde vinterværet. I dag var det mildvær og nesten vårlig i luften, og vi har sett årets første hestehov. I helgen var Kristi og jeg på to utstillinger med Luddi og Hipse – se mer under UTSTILLING fra 2017. Vi har nå fått kjøpt varmeapparat til båten og Ove er i full gang med å innstallere det. Håper å få båten på land iløpet av mars så vi kan få sjekket, reingjort og bunnsmøre den. Samba (GS-kull 2013) er testet FRI for PRA og CCA. Vi viste jo at hun var genetisk fri, men pga systemene til NKK godtok de ikke testresultatene fra faren som var tatt i England. Og Snuppa sin test ble avlest i USA før det var krav / oppfordring til testing her. Derfor måtte vi event betalt på nytt for å få registrert det. Tungvinte og dyre prosedyrer, så derfor var det like enkelt og bare teste Samba. Neste helg bir det utstilling igjen med Luddi og Hipse, og så er planen at både de og Tidi skal stilles på NKK Bg i april. Både Hipse og Snuppa har nylig fått vaksine, og begge er frisk og i fin form. Men nå må de bare få en ny tablett mot flått. Gav de før jul da vi fant flått i pelsen etter turene, og det har virket helt fint, så absolutt å anbefale å gi til hunder for å unngå de ekle flått-krypene.

En fin hundeflokk - jan.-17

31/1-17

Har hatt mange fine turer med hundene nå på nyåret både på skogen hjemme og ved hytten. Snuppa jakter fint med god kontakt og finner stadig fugl – både ryper som vi fikk felt for henne nå i januar og har fine rugdearbeid på treningene her hjemme. Hun blir ni år nå og er frisk og sprek. Hipse koser seg på turene og når vi finner reve- og harespor følger hun disse veldig nøye. Vi driver litt både utstillingstrening  og litt dressur, og det går veldig fint. Ved hytten er det i år veldig lite snø og ganske isete. Ble noen turer på ski, men har og gått mye til fots med brodder – veldig uvanlig i januar. Ove har vært i Sverige på toppjakt sammen med Erik og Ketil.  De fikk fin tur, men dessverre mildvær og så kaldt igjen så fuglen ble veldig sky. Knerten (GS-kull 2013) og ISen Atos var med meg i fjellet og vi fikk mange fine turer.  Hadde koselig  besøk på hytten av Vigdis og hennes to KVer  - se bilde. Nå i februar skal både Hipse og Luddi (Kristi sin Golden) stilles på to utsillinger, og så blir det litt trening i fjellet med Snuppa og Tidi.

Mira på Finnmarksvidden - sept.-17

5/1-17

Ble en tung dag for eierne av Mira (GS-kull 2002) da de måtte la henne slippe. Mira ble litt over 14 år, har vært frisk og sprek hele livet, men nå var alderen begynt å sette sitt preg. Mira kom til dem da hun var åtte uker og var deres første hund. De har gitt Mira et langt og godt liv både i hverdagene og på jakten, og eierne har fått mange fine opplevelser med henne. Vi har vært heldig og vært på mange turer og vært / hatt besøk av dem, så vi har fått fulgt Mira gjennom alle disse årene. Takk til Erik og Wenche som alle disse årene har tatt så godt vare på Mira. Bildet ble tatt av Mira da hun var med på jakt på Finnmarksvidden sist høst.

Savnet er stort, men alle de gode minnene er med ...