2016

Småtøsen med orrhøne høst -15 - savner henne så

31/12-16

Her kommer en liten oppsummering av siste året.

Vi har vært mye på hytten også i år og har hatt fine mange fine dager og turer der oppe. Vi har kost oss med hundene både på turer, trening og jakt og de har gitt oss mange fine opplevelser.

Har og blitt en del turer med båten der hundene alltid er med og trives. Så var jo Ove, Katrine og Thomas på en fin seiltur til Shetland i sommer.

I høst fikk jeg for første gang tur og jakt i Finnmark  - en uke med to av valpekjøperne våre så det ble en flott tur. Så ble det en uke med skogsfugljakt i Sverige,  og det er jo som alltid en flott opplevelse, og da var også Ove med.  Kjekt å få se både Samba og Knerten (GS-kull-13) som begge er blitt gode jakthunder og fungerer både i fjellet på rype og i skogen på både orrfugl og storfugl.

Vi får masse gode tilbakemeldinger fra flere av valpekjøperne og de er veldig fornøyd med hundene både i hverdagen og på jakten. Vi har vært heldig og fått truffet flere av dem, både hjemme i hverdagen og i terrenget / på treningsturer.

Oscar og Tyri (GS-kull-02) måtte begge avlives dette året – de var da blitt 13 ½ år og hadde begge hatt et langt og godt liv.

Småtøsen måtte vi ta det tunge valget og avlive i mai – hjerteproblemene ble for stor til at hun fikk ha et godt liv. Savner henne utrolig mye, og var litt spesielt i høst da vi ikke hadde henne med på jakten, men vi får tenke på de gode minnene.

Tinto (Kristi sin Golden) måtte avlives i juni da han ble syk og viste seg at det var kreft og da er det jo ikke mye en kan gjøre.

Ellers har jo og også sist året vært preget av mye hundeglede;

Erik stilte Samba (GS-kull 2013)  på Grotliprøven sist vinter og det resulterte i 2AK. Kjempebra og kjekt for eierne som endelig lyktes etter flere starter med «stang ut" ut». Samba ble og stilt på NKK-utstillingen i Drammen i juni og fikk da Exel, Cert og Res.Cacib

Tidi er dette året ikke blitt stilt på jaktprøve da hun ikke var helt klar for ak-start. Men hun ble stilt på noen utstillinger og fikk 2 Cert, Cacib, Res.cacib og 3BIS.

Snuppa er frisk og fin i sitt niende år, jakter alltid godt og vi er som alltid meget fornøyd med henne.

Hipse er nå blitt et år, utrolig herlig og enkel hund. Har stilt henne på noen valpeskuer og en utstilling. Så har vi trent en del spor og ellers vanlig hverdagsdressur.

I aug. fikk Kristi en ny Golden valp - Luddi som er en herlig og pen tispe.

GS-kullet 2002: er nå blitt 14 år og bare to av de lever ennå. De er med på daglige turer, men begrenser seg jo når de er så gamle, men jaktlysten er der ennå.

GS-kullet 2005: er nå blitt 11 år og de tre som fremdeles lever er i fin form.

ES-kullet 2012: er nå blitt vel 4 1/2 år og alle tilbakemeldingene er at eierne er godt fornøyd og at de fungerer godt både i hverdagen og på jakten.

GS-kullet 2013: er nå blitt 3 år og eierne gir bare positive tilbakemeldinger. Kjekt når vi får tilbakemeldinger fra eierne at de har gode jaktopplevelser med hundene. Spesielt kjekt med Samba som fikk både 2AK på prøve og Cert på utstilling.

Planlegger for kommende år kull både på GS Samba (GS-kull -13) og ES Tidi - mer info kommer etterhvert.

Takker alle for året som nå er omme og ønsker alle et godt nytt hundeår 🙂

Hipse og Snuppa - nov.-16

5/12-16

Har hatt en fin høst med mange turer på hytten og både jakt og treningsturer både i fjellet og på skogen hjemme. Fikk flere turer på barmark i fjellet til langt uti november. Nå er snøen kommet ved hytten og vi har hatt de første skiturene. Var veldig tungt føre noen dager, men så kom mildværet så snøen sank godt sammen og det ble skareføre. Snuppa fungere veldig  godt og kjekt å gå med henne både på fjellet og i skogen.  Hipse sliter jo litt i dyp snø siden hun er så liten og kortbeint, men koser seg på turene på barmark hjemme og der det ikke er for tungt snøføre. Hipse er nå snart ferdig med  løpetiden.  Tidi går det og fint med, og hun fungerte godt på jakten i høst. Luddi er nå snart seks mnd og har vokst mye og er en glad, trygg og trivelig valp. I november ble Luddi stilt på sitt første valpeskue og Hipse ble stilt første gang på offesiell utstilling – se mer under UTSTILLING. Nå er vi så vidt i gang med juleforberedelsene. Blir også i år tradisjonell  og rolig jule- og nyttårsfeiring på hytten. Ønsker alle en fin førjulstid.

Finnmarksvidda sept.-16

Jakt høsten 2016

Jakten i år ble ulike steder. Ove jaktet først en uke i terrenget der vi leier med Tidi. Hun fungerte meget bra. Snuppa og jeg var første uken i Finnmark og det ble en fin uke med to av valpekjøperne våre – Erik og Wenche med Samba (GS-kull -13) og Mira (GS-kull- 02) og Ketil med Knerten (GS-kull -13) og hans IS Atos. Vi fant et område med bra med fugl, men utover i uken ble der litt mye jegre i terrenget. Hundene fungerte meget godt og også gamle Mira fikk sine korte turer. Andre uken var vi og Ove på skogsfugljakt i Sverige. Hundene fungerte også her meget godt og der var bra med fugl. Utover høsten har det blitt flere jaktturer, men litt rart i år når vi har kun hatt Snuppa med, men hun fungerer veldig bra så vi er godt fornøyd.

Hipse og Snuppa på Sildeholmen aug.-16

27/8-16

Fikk være med Kristi og hente nye valpen hennes og hjemturen gikk veldig fint. Er en Golden Retriever tispe som heter Luddi. Vi hadde jo og vært hos oppdretteren og fått hilst på da valpene var fire uker. Luddi ble godt mottatt av flokken og det går veldig fint med henne – trygg og glad valp. Har vært noen fine turer med båten da vi hadde noen finværsdager. Både Snuppa og Hipse ser ut til å trives om bord, og så får vi gått turer med dem om kveldene. Har og vært på hytten og fått laget ny port og ordnet litt på gjerdet. Nå er vi i gang med opptreningen mot jakten og både Tidi og Snuppa har fått vært med ute. Er godt fornøyd med dem begge to. Hipse får være med noen av turene, men må gå i bånd da her er mye sau. Har kjøpt en liten ryggsekk til henne som vi bruker hvis turen blir for lang. Tyttebærene begynner nå og modnes, men multer er det lite av i år. Har fått plukket litt blåbær, men ikke så mye i år og noe er enda ikke modent. Nå gleder vi oss til å få trene hundene i fjellet og på skogen, om ikke lenge er det jakt, og så langt ser det lovende ut også i år.

Tidi, Snuppa og Hipse - juli-16

31/7-16

Da har Ove Katrine og Thomas kommet vel hjem etter seiltur til Shetland. De fikk fin seiltur og alt om bord fungerte fint. De fikk sett seg masse om og tatt masse bilder, skal etter hvert få lagt ut litt. Jeg har vært med Kristi og hilst på valpekullet der hun skal hente en ny Golden-tispe i midten av august. Har og vært på hytten og fikk noen fine turer og jobbet litt.  Så har vi igjen vært på tur med båten da vi endelig hadde noen fine sommerdager. Var en tur til Rosendal og fikk med oss en blues-konsert. Siste helgen i juli var Erik på besøk i hytten, og han og Ove fikk et par fine dager med fiske. Ble ikke så mange / store fangsten, men Erik fikk en flott fjellørret på 1225 gr – nydelig mat. Så fikk vi trent litt apport med Samba – Erik har vært veldig flink med treningen og ikke lenge til de er i mål. Dessverre fikk vi en skrekkopplevelse en kveld vi gikk tur hjemme med hundene. En nabo med en stor hund var og tur, og den slet seg i båndet og gikk til angrep på Hipse. Hun fikk seg noen stygge bitt og måtte til veterinær for behandling og antibiotikakur. Er heldigvis gått bra, og takk og pris for at Ove var med, han tok tak i ørene på hunden som angrep og fikk den til å slippe. Men den var ganske så «blokkert» så måtte holdes en stund før jeg kunne gå bort å ta på den et bånd. Katrine var og med og tok hånd om Hipse og Snuppa. Men Hipse er heldigvis ikke blitt redd andre hunder, men merker at hun er litt mer på vakt / småbjeffete. Og Snuppa har sett noe skeptisk ut de første gangene hun møtte fremmede hunder. Men er begynt å gå seg til nå, begge to er på vei «mot normalen» - de er heldigvis psykisk sterke og trygge begge to. Har vært på kunsthitrening med Hipse, litt ung ennå så ikke det store resultatet, men jeg fikk lært veldig mye nytt og interessant. Sportrening går veldig fint. Katrine og Thomas er reist til Møre en uke, og så reiser de nordover igjen og til ny jobb som hun er blit tilbudt. Kjartan har endelig fått ferie og de reiser snart til Syden.

Hipse og Snuppa - fjelltur juli-16

6/7-16

Hatt en fin uke på hytten med Katrine. Er tre år siden sist hun var der på sommertid, bare vært der om vinteren etter hun flyttet til Tromsø. Fikk fine late dager med noen turer og så fikk vi slått og gjødslet igjen på hyttetaket. Siste resten hjalp Kristi til med da hun kom på besøk i helgen. Eier til Scott var innom og jeg skulle hjelpe litt med apporten. Men han har vært veldig flink å trene og Scott hentet to apporter som ble lagt ut, også skjult. Og så fikk han trent litt med forstyrrelser siden Snuppa var med ute, Hipse måtte holdes inne siden hun hadde løpetid. Blir nå å gjøre båten klar før ferieturen som i år blir seiling til Shetland. Ove, Katrine og Thomas reiser neste uke, blir nok spennende og flott tur. Kjartan skulle og vært med, men han må utsette ferien da det er blitt mye reisejobber igjen. Nå er Hipse ferdig med løpetiden. Har meldt henne på hitrening nå i juli, blir kjekt å få være med på og lære om.

På Tysnes juni-16

27/6-16

Sist helg kom Katrine hjem fra Tromsø – ferietid og hun blir denne gangen hjemme i flere uker. Lenge siden hun har fått vært her hjemme så lenge på sommerstid etter hun flyttet nordover, kjekt nå når hun får være hjemme her og vi koser oss med late dager, båtturer og så blir det en tur på hytten.  Om et par uker kommer og Thomas sørover og blir kjekt da når begge to skal feriere litt her. Har vært på tur med båten igjen og hadde fin seiltur og bra vær. På turen var vi innom på Tysnes og fikk der sjekket  og fylt på gass på kjøleboksen i båten. Nye seilene fungerer veldig bra og nå skal nye livbåten på plass. Snuppa og Hispe koser seg i båten og så blir det turer om kvelden når vi ligger til kai. StHans-kvelden koste vi oss med grilling sammen med Kjartan og Siv, og Katrine fikk endelig sett hvor de bor. Hipse har nå fått sin første løpetid - greit på denne årstiden når vi er mest hjemme / ikke med så mange andre (han-)hunder. Og så fikk vi jo i går kveld trist melding fra eierne av Tyri (GS-kull 2002) at hun måtte få slippe. Tungt og trist å miste de, men hun har hatt et fantastisk godt liv og vært en meget god både familie- tur og jakthund.

Hele flokken 29/4-16 - Tessie, Tinto, Beffen, Tidi, Småtøsen og Snuppa

9/6-16

I helgen var vi på besøk hos Erik og Wenche ifbm utstilling i Drammen. Alltid koselig å være på besøk hos dem og vi hadde nydelig sommervær hele helgen. Før vi reiste var vi i hytten en kort tur og Ove fikk en fisketur med god fangst, så da ble det bla grillet fjellørret.  Utrolig fint i fjellet nå med vårgrønn bjørk, hvitveis og fuglesangen.  Samba (GS-kull 2013), Tidi og Hipse ble stilt på utstillingen i Drammen i helgen – meget fornøyd med resultatene, se mer under UTSTILLING. Ble jo en trist start på helgen da Tinto ble avlivet fredagen, og ble tungt å komme hjem med bare en hund for Kristi. Hun var også med østover og så reiste vi om hytten igjen på vei hjemover. Er litt rart nå når vi er på tur og har kun tre hunder med oss. I flokken vi hadde sammen var jo seks hunder for et år siden (se bildet) og nå er bare to av dem igjen og en (Hipse) er kommet til.  Både Snuppa, Hipse og Tidi koste seg i helgen sammen med Samba (GS-kull 2013) og Mira (GS-kull 2002). Nå blir det nok en stund til neste utstilling, men noen flere turer blir det nok fremover.  Også Vigdis fikk jo en tung dag fredagen da hun måtte avlive ÅseLea som har vært syk en stund. Ove og jeg var med Vigdis da ÅseLea ble hentet fra NordSverige bare åtte uker gammel. De siste årene har de jo bodd på Hamar så ikke så ofte vi har truffet dem, men ÅseLea var alltid snill og glad og logret med hele seg hver gang vi traff henne, rart å tenke på at hun er vekke. Det går fort fra glede til sorg i denne hundeverden, men et viktig ansvar for oss hundeeiere er jo å ta den vanskelige avgjørelsen så ikke hundene må lide for vi vil ha dem lengst mulig. Men vi får glede oss over alle gledene de gir oss og kose oss med de vi har igjen.

Småtøsen og Hipse med på båten mai-16

1/6-16

Vi savner Småtøsen mye. Hun var alltid glad og full av liv og utrolig snill hund. Tung avgjørelse og  trist når vi må ta farvel.  Men dette er jo dessverre en del av det å ha hund – la de få slippe når de ikke har det bra. Vi får bare tenke på alle de gode årene vi hadde med henne. Hun var utrolig lettlært, var tidlig jaktmoden, flink å finne fugl og alltid klar for jakt og trening. I tillegg var hun en veldig grei familiehund som sjarmerte alle med sitt utrolige snille vesen. Så de første dagene at Snuppa savnet henne, men nå har vi vært en del på farten og det går bedre. Vi har vært tur med båten – kjekt å få seile igjen. Har oppgradert båten en del i år og fikk nå prøvd noe av det nye utstyret. Har hatt masten nede for ettersyn, gikk greit å få den både ned og opp ved hjelp av krane. Hipse gikk det veldig fint med om bord, fant seg fort til rette og var rolig og uredd.  Var kjekt å få seilt igjen og nå planlegges flere turer utover sommeren. Sist helg var vi på utstilling igjen med Tidi – se mer under UTSTILLING.

I Ålesund - mai-16

18/5-16

Første helgen i mai hadde vi årets første tur med bobilen til Kristi. Turen gikk til Ålesund på NKK-utstilling. Ble fin tur gjennom Sogn og Fjordane med lunsj-stopp på veien hos svigerinnen til Kristi – alltid kjekt å hilse på henne.  Hipse var med for første gang i bobilen og det gikk helt fint, hadde et lite bur til henne og de andre hundene fikk ligge i buret / underkøyen baki bilen. Vi hadde med Hipse, Snuppa, Tidi og Tinto, mens Småtøsen var hjemme med Ove. Hipse ble stilt på Valpeskue,  Snuppa  i Veteran-klassen og Tidi i Brukshundklassen. Tidi fikk beste premiering (til min store overraskelse) – se mer under UTSTILLING. Hun fikk  løpetid på veien, men det byr aldri på problem ifht Tinto som er utrolig rolig og grei selv med løpsk tispe i huset. Vi fant en fin campingplass der det var fult med hundefolk, også noen kjente, og der var et utrolig fint friluftsområde rundt der til å lufte hunder. Neste helg skal Tidi stilles to dager på utstilling i Bg – mange ES påmeldt så blir spennende å se hva de dommerne synes om henne. Nå har vi fått hatt masten nede på båten, fått montert både vindinstrument og radar, så nå er vi snart klare for turer. Har fått kjøpt redningsvest til Hipse, og nå skal hun også få venne seg til båtlivet.

Hipse og Tango

25/4-16

GRATULERER masse til Erik og Samba (GS-kull 2013) som fikk 2AK på Grotli-prøven – se mer under "JAKTPRØVER".  Vi er veldig glad på hans vegne og den gode jobben de har gjort med henne både med dressuren, på trening og i hverdagen. Dette er første gang Erik får jaktpremiering  og når han ringte meg og fortelalte dette fikk jeg en liten gledeståre i øyekroken. I helgen var jeg på besøk hos dem da Wenche feiret bursdagen sin, kjekt å bli invitert.  Alltid kjekt å komme der å hilse på både dem og hundene. Mira (GS-kull 2002) er i fin form etter hun fikk fjernet en stor fettkul bakpå skinken. Ellers så er det nå vår her hjemme selv om siste uken har vært kald med enkelte snøbyger. Linerlen og tjelden har vært her et par uker allerede. Og både hvitveisen og karsen er kommet. Og så er det jo lenge lyst om kveldene så vi kan få fine turer på skogen. Var på NKK-utstillingen i Bergen og fikk sett på mange kjente som stilte hund – ikke noen egne ble stilt ut.  Far til Hipse, Stenrøsets Balder / «Tango»  stilte og fikk siste Certet så han ble NSUCH - gratulerer. Og så ble han BIR-Veteran, og jeg fikk stille han i ringen for lørdagens BesteVeteran. Han ble ikke plassert da, men jeg synes det var litt kjekt og fin erfaring å få stille Cairn Terrier for første gang.  Neste helg reiser Kristi og jeg på årets første tur med bobilen hennes, skal da til Ålesund på utstilling.

5/4-16

Alltid spesielt etter noen uker i fjellet  å komme hjem til våren. Hatt fine turer på skogen siste uken og både blåveisen, kusymren og rødsildren blomstrer fint nå. Blitt litt hagearbeid og kjekt å se når det begynner å spire og gro igjen – både i bedet og på busker og trær, villkaprifolen her står allerede med blader. Ble ikke premie på Samba (GS-kull 2013) sist helg, men fikk god kritikk – se mer under «JAKTPRØVER».  Og så hadde vi nok en hyggelig helg på hytten. Om vel en uke er det NKK-utstilling i Bg og skal da innom og hilse på bla far til Hipse.  Ellers blir det nå mest turer i trekksele pga båndtvangen, men har nå og et lite område hundene kan få løpe løs på.

Småtøsen, Snuppa og Hipse - mars-16

30/3-16

Har hatt en flott påske på hytten med lange skiturer der jeg har både fått god jakttrening og snørekjøring med hundene. Har hatt Mira (GS-kull 2002) og Samba (GS-kull 2013) her da eierne har vært utenlands. Ble løpetid på tre av hundene her, men de fungerer like godt både på jaktmessig og i dressuren – godt de ikke har «nykker» ifht løpetid. Samba er blitt prioritert mye da hun skal stilles i AK på Filefjellsprøven. Blir spennende, hun er jo ikke så gammel ennå, og så blir det første gang Erik stiller hund i AK. Hun har gått veldig bra på trening, flink å finne og behandle fugl og helt komplett i dressuren så her har de gjort en god hjemmelekse. Rypene har vært lette på vingene og springer mye, men både Samba og Snuppa har taklet dette fint. Gamle Mira har ikke fått gått løs da jaktlysten er så på topp og er litt redd for hun skal ta seg for mye ut på vinterføret. Men hun koser seg på tur i sele og langline, og så har vi nå gått opp noen ryper. Småtøsen har og gått bra og formen er etter forholdene fin ifht hjerte – noen opp og ned dager, men vi får nå være fornøyd. Lille Hipse koser seg på hytten og uti snøen, og fungerer veldig fint med alle de voksne store hundene.

Jan.-16

5/3-16

Har vært flott på fjellet i vinter. Hatt mange fine skiturer og mye bra vær. Vært veldig tungt føre for hundene, også for oss når vi går utforbi løypene. Har brukt mye tid på snørekjøring og både Snuppa og Småtøsen trekker veldig godt. Så har det jo blitt noen treningsturer, går litt seint for dem i den dype snøen, men jaktlysten er på topp,  fugl finner de så blir noen fine situasjoner. Hipse har vokst mye og er en glad og trivelig valp. Vi trener litt ulikt med henne, bla apport for hun er så glad i å bære, og har dradd kort spor med revehale som hun tok veldig fint. Så har hun vært på sitt første valpeskue – kommer mer under siden «Utstilling» -. Hun fikk flott kritikk, men best av alt hun var trygg og glad inni den store hallen med mye folk og hunder – fin trening. Nå blir det snart tur til fjells igjen, skal få trene litt med Tidi. Kristi driver nå apporttrening med henne og det går veldig fint – flinke begge to.

Hipse, Småtøsen og Snuppa

9/1-16

Godt  År til alle. Nå har vi fått feiret både jul og nyttår på hytten. Varierende vær fra noen få plusssgrader noen dager  til nesten tjue minus en dag, og litt snø innimellom. Er lite snø i fjellet der nå, men fikk fine turer på ski med hundene.  Ellers ble det tradisjonell julefeiring, koste oss med Katrine og Thomas som kom fra Tromsø , mens  Kjartan feiret både jul og nyttår med Siv. Ove måtte hjem i romjulen da han skulle jobbe nyttårshelgen. Jeg fikk koselig besøk i romjulen og nyttår av Erik, Wenche,  Rita og Ketil – ble mange både folk og hunder, men var som alltid kjekt selskap. Småtøsen og Snuppa fikk mange fine treningsturer og Hipse koste seg i hytten både ute i snøen og med hundene inne. Hun er nå snart tre mnd og det går veldig fint med henne. Trygg og grei valp som nå sover hele natten i bur og veldig grei å ha med i bilen. De voksne godtok henne ganske snart, men gir henne fint beskjed hvis hun blir for voldsom. Men hun tar fint beskjedene og viser respekt for de voksne. Hipse er jo ikke så stor så må passe henne for de store hundene – de vil jo helst leke, men skjønner ikke helt forskjellen i størrelsen, og Hipse skjønner i alle fall ikke hvor liten hun er. Hun har allerede vokst mye og snart er det tid for vaksinering, etter det kan vi jo ta henne med ut med andre hunder. Så langt er vi veldig fornøyd med valget av ny rase.