2014 (2)

Utsikt fra leiligheten til Katrine i Tromsø

27/11-14

Har vært på skogsfuglprøve igjen med Beffen, ikke premie, men godt fornøyd med han likevel – se mer under JAKTPRØVER. I noen av terrengene var det godt med fugl og mange gode hunder ble premiert, gratulerer til alle som fikk premier. Har hatt fine treningsturer på skogen med hundene, ikke mye rugde å finne når været har vært fint, men får noen fine arbeid på hundene. Lørdag var vi på treningssamling med en del fra høstens dressurkurs, deltakerne fikk tilbud om å være med i terrenget og fikk instruksjon i jakttrening av hundene. I tillegg fikk de se hvordan dressuren fungerer i terrenget. Alle deltakerne var godt fornøyd, og vi hadde fant både rype, orrfugl og rugde. Scott og Knerten (fra GS-kull 2013) var også med, men ingen av dem kom i fugl. Info om treningen kan leses på; http://bjf.no/   Samba fra (fra GS-kull 2013) har vært på lavlandstrening / klubbmesterskap igjen, er komplett rolig i fugl. Og Tilla (fra GS-kull 2013) har vært på kurs igjen og er nå nesten i mål med apporten. Knerten (GS-kull 2013) er HD-rtg og har desverre fått diagnose D-middels. Han vil bli rtg på nytt neste år (dyrlegen mener det ikke er middels grad). Katrine er nå flyttet i ny egen leilighet i Tromsø, og vi gleder oss til å reise nordover etter nyttår for å se hvor fint de har fått det.

Beffen på rugdeskogen - nov.-14

17/11-14

Forrige helg ble Beffen stilt på Os I, mer info kommer under JAKTPRØVER. Ble ikke premie på oss, men mange kjente fikk premier, gratulerer til alle. Vi hadde fine treningsturer på skogen hjemme uken i forkant og var veldig fornøyd med Beffen både da og på jaktprøven. Snuppa er nå ferdig med løpetiden og Småtøsen er på siste uken og de får begge to sine daglige turer. Men Beffen er så avslappet at ikke noe problem å ha han i hus samtidig med løpske tisper.  Og på turene jakter han som vanlig selv når en høyløpsk tispe er med i bånd. Sist uke var vi en tur på hytten igjen, Siri og Rikke (fra ES-kull 2012) var med. Kom en del snø og var skodde så ikke de optimale treningsforholdene. Men Rikke jaktet godt og fant fugl, bare synd ikke vi kom opp i situasjonene. Samba (fra GS-kull 2013) har vært på trenin på lavland. Hun går ennå noe tett, men alltid komplett rolig i fugl. Søket og gode fuglearbeid kommer nok etter hvert. Knerten (fra GS-kull 2013) har vært på skogsfugljakt igjen, søket og jaktlysten bedres for hver gang, og Ketil fikk nå felt røy for han. Til helgen skal Beffen stilles igjen på Os II.

Småtøsen - sept.-14

31/10-14

Nå er vi allerede kommet langt ut på høsten før jeg tar meg tid å skrive her igjen. Her hjemme øser jo regnet ned, men vi bor heldigvis slik til at her ikke er fare for vann i kjeller eller oversvømmelse. Men når vi er ute og kjører ser vi litt ekstra oppetter liene, små bekker er blitt til store elver og småstein ligger i veibanen flere steder. Vi skal ikke klage, tenk på alle de som har mistet hjemmene sine og alle ødeleggelsene av alt regnværet, så fælt ut flere steder på veien.  Ved hytten har det lagt litt snø i flere omganger, men er nå helt bart igjen. De siste turene med hundene har vært litt utfordrende ifht fuglen – rypene er nå blitt helt hvite og ganske lett på vingene og orrfuglen og rugden sitter helst løs eller i tetteste skogen. Småtøsen jakter meget bra, flink og finne og behandle fuglen og er en «evighetsmaskin» – blir aldri trett.  Beffen er tydelig av samme sort og vi har vært så fornøyd med han nå i høst både med søket, kontakten,  dressuren og i fugl at vi meldte han på skogsfuglprøvene på Os – blir spennende. Snuppa jakter og meget bra og finner og behandler fuglen på beste måte. Tidi har vært med litt i fjellet, men hun er ennå ung så vi har tatt det som trening.  Hun jakter sitt valpesøk og bruker vinden veldig bra, men innimellom glemmer hun seg litt vekk til lemen og mus som mange andre unge uerfarne. Hun holder god kontakt, er veldig grei i dressuren, er helt selvstendig de gangene hun har fått slipp med annen hund, og så har hun selvstendig funnet rype.  I år har vi ikke vært flink å ta bilder under jakten, men de fine minnene har vi nå uansett og har fått jaktet og felt fugl så vi er veldig fornøyd med jakten så langt. Ellers er det nå travelt med både dressurkurs og andre kurs, men blir likevel tid til både jakt og trening med egne hunder.

Snuppa - sept-14

22/9-14

Har hatt fin jakt så langt og vi er meget fornøyd med både Snuppa, Småtøsen og Beffen - god kontakt flinke å finne fugl og gir oss mange fine jaktsituasjoner. Vi har og vært ute med eierne av Ayca (fra ES-kull 2012) og hun jakter veldig godt, holder god kontakt og tilpasser søket etter terrenget de går i. Vi har hatt besøk av eierne av Samba (fra GS-kull 2013) og Mira (fra GS-kull 2002) som har fått være med noen dager i terrenget. Samba er begynt å jakte, funnet selvstendig fugl og er utrolig flink å sitte når fugl letter, har ikke noen ganger gått etter fugl så langt. Mira som blir tolv år snart har og fått være med, men litt kortere turer. Viktig å ikke kjøre gamle hunder for hardt, jaktlysten er der jo, men Mira er flink å finne fugl og er i fin form. Så har vi fått tilbakemeldinger om Scott (fra GS-kull 2013) som er begynt å jakte bra og finner  fugl, og om Tyri (fra GS-kull 2002) som også i år har fått vært med på jakt, er sprek og jakter godt. Det ser ut til at de yngste hundene sliter litt med å ta lukten og få festet stand på rypene så det blir mye støkk,  men det er tydelig at de bruker vinden da de ofte er borti fugl. Og så glemmer disse unge seg litt innimellom og det blir lemenjakt, kryr jo av lemen i fjellet i år, men våre tre hunder bryr seg heldigvis ikke noe om lemen. Knerten (fra GS-kull 2012) er begynt så smått å jakte selvstendig, regner med det bedrer seg etterhvert nå når han er med i Sverige på jakt. Nå til uken skal vi ha med oss Tidi i fjellet, blir spennende å se henne etter hvert – er jo ung enda da, men de må jo få prøve seg.

Ove med Samba og Scott - aug.-14

3/9-14

Sist uke fikk vi gledelig melding fra eierne til Bubo(fra ES-kull 2012) som er på jakt i Sverige. Bubo hadde rapportert på skog og det ble fellt orrhane for han.                                             Han har jaktet godt hver dag og funnet fugl selvom der er lite i år.                                      Veldig kjekt for oss oppdrettere å få slike tilbakemeldinger 😀

Vi har vært en uke i fjellet og fått mye god trening med hundene. Kjekt å se hvor de nyter å få jakte og finne fugl,  alltid i god kontakt. Vi deltok på NGK`s ToppTreffSør2014 med Samba (fra GS-kull 2014), også broren Scott deltok. Dette var deres første turer i rypefjellet, og utrolig kjekt å se framgangen fra valp som bare var glad for å løpe løs til at de begge to begynte å jakte og å bruke vinden.  Scott fant selvstendig rype og gikk da litt etter, men holder god kontakt og jakter for eier. Samba fant også fugl selvstendig og var komplett rolig i alle situasjonene. Begge to var tydelig sliten etter tre dager i fjellet, men var veldig enkel og  grei å ha med seg. Det ble mye støkk på alle unghundene disse dagene, så  imponerende av Åens G Saga på bare ni mnd som fikk komplett fuglearbeid lørdagen,  hun ble og vinner av årets ToppTreffSør – gratulerer. Nå blir det snart tur til fjells igjen på jakten som starter snart, og blir kjekt å få jakte med både Snuppa, Småtøsen og Beffen.

Snuppa - på Hardangerfjorden aug.-14

25/8-14

Har de siste to ukene vært både i fjellet og på tur med båten. På båtturen hadde vi varierende vær, men fikk seilt mye. Flott med sol og regn om hverandre og regnbuene som lyser i de fine fargene. Da vi var på hytten fikk Ove et par fisketurer,  og det ble gode middager med fjellørret som ble tilberedt både i abburøken og på grillen. Så har hundene igjen fått utfolde seg i terrenget da vi har vært på taksering. Veldig fornøyd med hundene, holder god kontakt også i skogen og flink å finne og behandle fugl. Og utifra tellingene er vi optimistisk for jakten – ikke lenge til nå. Flere kjente er jo allerede reist til Sverige der jakten starter i dag, og også mange kjente har vært på jaktprøve i helgen og oppnådd premier. Rikke og Siri har vært på trening i fjellet i hlgen. Rikke gikk meget bra, men kom desverre ikke i fugl. Neste helg reiser vi til Ljørdalen på NGK`s ToppTreffSør 2014 med to av valpene til Snuppa. Blir fin trening for hundene,  kjekt for eierne å få instruksjon i flotte terreng og for oss som oppdretter å få være med.